عریضه
این اشاره تكراری است! برای همه ما پیش آمده كه گاه با دیدن یك دوست، سرِ درد دلمان باز شده و شروع به گفتن از غم و غصههایمان برای او میكنیم. حال فكرش را بكنید قرار است پیش كسی درد دل كنیم كه نبض زمین و زمان به دست او میزند و ولی خداست در زمین. این ستون متبرك شده به نام نامی مولایمان را، تقدیم شما منتظران میكنیم.
اگر توفیق زیارت حضرت ولیعصر(عج) را بیابید و بخواهید یك بیت تقدیم آن حضرت بفرمایید، آن بیت شعر چیست؟
ـ حسین حبیبی، رئیس كارگاه سد كرخه
مهدی فاطمه بیا بیا
چشمها همه انتظار بیا بیا
ـ محمد حسین جعفریان، شاعر و روزنامه نگار
تمام جادهها به پایان رسیدند آقا!
پس كی آغاز میشوی؟
ـ عبدالله حسن زاده، سردبیر مجلات سلام بچهها و پوپك
نمانده در سرخیال، بجز تماشای تو
نمانده در دل مگر، بجز تمنای تو
ـ حمید داوود آبادی، سردبیر سایت مسجد
گفته بودم چوبیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم كه غم از دل برود تا تو بیایی
ـ محمد كاویانی،سردبیر دو فصلنامه اسلام و روانشناسی
بیا و در جان مشتاقان گل افشان كن، گل افشان كن
شب ما را به روز خود چراغان كن، چراغان كن
واژگان مهدوی
أشراط الساعه
أشراط جمع «شَرَط» به معنای نشانه یا ابتدای چیز است و «الساعه» به جزئی از اجزای شبانه روز گفته میشود و مقصود از آن در ایــنجا قیامت است؛ بنابراین، مراد از اشراط الساعه، نشانههایی است كه پیش از قیامت یا در آستانه آن، واقع میشود.
واژه اشراط در قرآن، فقط یك بار و به صورت اضافه به ضمیر «الساعه» اینگونه به كار رفته است:
«فَهَلْ ینْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَه أَنْ تَأْتِیهُمْ بَغْتَه فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّی لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُمْ»
آیا آنها جز این انتظاری دارند كه قیامت ناگهان بر پا شود؛ [آن گاه ایمان آورند] در حالی كه هم اكنون نشانههای آن آمده است؛ اما هنگامی كه بیاید، تذكر و ایمان آنها سودی نخواهد داشت.
مفسران، برخی از تحولات اجتماعی و همچنین فروپاشی نظام طبیعت و درهم پیچده شدن و تبدیل آسمان و زمین پیش از ظهور قیامت را كه در آیات گوناگونی به آنها اشاره شده است، از نشانههای قیامت دانستهاند.
در روایاتـ بهویژه روایات اهل سنّت ـ نیز بر تحولات اجتماعی و دگــرگونیهای كیهانی كه پیش از قیامــت واقع میشود «اشراط الساعه» اطلاق شده است.
بر این اساس میتوانیم «اشراط الساعه» را سلسلهای از حوادث اجتماعی و طبیعی بــدانیم كه از زمان بعثت رسول اكــرم صلی الله علیه و آله آغاز، و تا فروپاشی كامل نظــام طبیعت ادامه مییابد و همه آنهــا را میتوان نشانههایی از نزدیك شدن رستاخیز بزرگ دانست.
البته در برخی روایات، افزون بر موارد یادشده، از پــارهای پدیدههای اجتماعی نادرست و گــناهان آشكار و عمومی نیز به عنوان اشراط الساعه نام برده شده كه مشروحترین و جامعترین حدیث در این زمینه حدیثی است كه ابن عباس از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در داستــان حجهالبلاغ نقل كــرده كه بسیاری از مسائل را به مــا میآموزد و حاوی نكات فراوانی است.
. خلیل بن احمد، كتاب العین، ج6، ص235؛ طریحی، مجمع البحرین، ج4، ص257.
. محمد/ 18.
. ر.ك: صنعانی، المصنف، ج11، ص274؛ علی بن جعد، مسند، ص248؛ ابن ابیشیبه، المصنف، ج8، ص267؛ ابن ابی عاصم، كتاب الاوائل، ص114؛ نسائی، السنن الكبری، ج1، ص255؛ طبرانی، المعجمالكبیر، ج9، ص296.
. فرهنگنامه مهدویت، خدامراد سلیمیان.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مريم رجبيكلاشمي در 1395/03/11 ساعت 08:47:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |