عریضه

این اشاره تكراری است! برای همه ما پیش آمده كه گاه با دیدن یك دوست، سرِ درد دلمان باز شده و شروع به گفتن از غم و غصه‌هایمان برای او می‌كنیم. حال فكرش را بكنید قرار است پیش كسی درد دل كنیم كه نبض زمین و زمان به دست او می‌زند و ولی خداست در زمین. این ستون متبرك شده به نام نامی مولایمان را، تقدیم شما منتظران می‌كنیم.
اگر توفیق زیارت حضرت ولی‌عصر(عج) را بیابید و بخواهید یك بیت تقدیم آن حضرت بفرمایید، آن بیت شعر چیست؟
ـ حسین حبیبی، رئیس كارگاه سد كرخه
مهدی فاطمه بیا بیا
چشم‌ها همه انتظار بیا بیا
ـ محمد حسین جعفریان، شاعر و روزنامه نگار
تمام جاده‌ها به پایان رسیدند آقا!
پس كی آغاز می‌شوی؟
ـ عبدالله حسن زاده، سردبیر مجلات سلام بچه‌ها و پوپك
نمانده در سرخیال، بجز تماشای تو
نمانده در دل مگر، بجز تمنای تو
ـ حمید داوود آبادی، سردبیر سایت مسجد
گفته بودم چوبیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم كه غم از دل برود تا تو بیایی
ـ محمد كاویانی،‌سردبیر دو فصلنامه اسلام و روانشناسی
بیا و در جان مشتاقان گل افشان كن،‌ گل افشان كن
شب ما را به روز خود چراغان كن، چراغان كن

واژگان مهدوی
أشراط الساعه
أشراط جمع «شَرَط» به معنای نشانه یا ابتدای چیز است و «الساعه» به جزئی از اجزای شبانه روز گفته می‏‌شود و مقصود از آن در ایــن‌جا قیامت است؛ بنابراین، مراد از اشراط الساعه، نشانه‌‏هایی است كه پیش از قیامت یا در آستانه آن، واقع می‏‌شود.
واژه اشراط در قرآن، فقط یك بار و به‏ صورت اضافه به ضمیر «الساعه» این‌گونه به كار رفته است:
«فَهَلْ ینْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَه أَنْ تَأْتِیهُمْ بَغْتَه فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّی لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُمْ»
آیا آن‌ها جز این انتظاری دارند كه قیامت ناگهان بر پا شود؛ [آن گاه ایمان آورند] در حالی كه هم اكنون نشانه‌‏های آن آمده است؛ اما هنگامی كه بیاید، تذكر و ایمان آن‌ها سودی نخواهد داشت.
مفسران، برخی از تحولات اجتماعی و همچنین فروپاشی نظام طبیعت و درهم پیچده شدن و تبدیل آسمان و زمین پیش از ظهور قیامت را كه در آیات گوناگونی به آن‌ها اشاره شده است، از نشانه‏‌های قیامت دانسته‏‌اند.
در روایات‌ـ به‌‏ویژه روایات اهل سنّت ـ نیز بر تحولات اجتماعی و دگــرگونی‌های كیهانی كه پیش از قیامــت واقع می‏شود «اشراط الساعه» اطلاق شده است.
بر این اساس می‌‏توانیم «اشراط الساعه» را سلسله‌‏ای از حوادث اجتماعی و طبیعی بــدانیم كه از زمان بعثت رسول اكــرم صلی الله علیه و آله آغاز، و تا فروپاشی كامل نظــام طبیعت ادامه می‌‏یابد و همه آن‌هــا را می‏‌توان نشانه‌هایی از نزدیك شدن رستاخیز بزرگ دانست.
البته در برخی روایات، افزون بر موارد یادشده، از پــاره‌ای پدیده‌های اجتماعی نادرست و گــناهان آشكار و عمومی نیز به عنوان اشراط الساعه نام برده شده كه مشروح‌ترین و جامع‌ترین حدیث در این زمینه حدیثی است كه ابن عباس از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در داستــان حجه‌البلاغ نقل كــرده كه بسیاری از مسائل را به مــا می‌‏آموزد و حاوی نكات فراوانی است.


. خلیل‌ بن احمد، كتاب العین، ج6، ص235؛ طریحی، مجمع البحرین، ج4، ص257.
. محمد/ 18.
. ر.ك: صنعانی، المصنف، ج11، ص274؛ علی‌ بن جعد، مسند، ص248؛ ابن ابی‏شیبه، المصنف، ج8، ص267؛ ابن ابی عاصم، كتاب الاوائل، ص114؛ نسائی، السنن الكبری، ج1، ص255؛ طبرانی، المعجم‏الكبیر، ج9، ص296.
. فرهنگ‌نامه مهدویت، خدامراد سلیمیان.

http://amanmag.mahdaviat.ir/articles/4562/

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.