وظایف امروز: محکم بایست!


شش دستور قرآنی برای افسران جنگ نرم
جنگ نرم : به مجموعه اقدامات خصومت آمیز تعمدی و برنامه ریزی شده گفته می شود که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی (ارزش و نگرش های بنیادین) و القای ناکارآمدی مدل سیاسی مورد قبول مردم در یک نظام سیاسی می شود. این جنگ، همه عرصه های اجتماعی یک نظام سیاسی را می تواند تحت تأثیر قرار دهد .
از آنجا که به تعبیر مقام معظم رهبری ( 1 ) دانشجویان و جوانان بسیجی، افسران جبهه حق در جنگ نرم هستند باید وظایف خود را بشناسند. در این نوشته، شش دستور قرآنی از آیات سوره مبارکه انفال استخراج شده تا بدین وسیله با گوشه ای از وظایف این افسران و مجاهدان راه حق آشنا شده و از این رهنمون، جوانان عزیز به وظیفه افسری خود، هرچه شایسته تر عمل کنند .
1 ـ ثبات قدم و پایداری
« یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، هنگامی که گروهی از دشمنان را در برابر خود در میدان نبرد دیدید، ثابت قدم باشید . » ( 2 )
استواری و پایداری در دفاع از حق، یکی از مهم ترین شاخصه ها در کسب پیروزی نهایی در جنگ با دشمن است. سپاهیان اسلام، ثبات قدم خود را از دست داده و جنگ بُرده را باختند. پس استقامت و پایداری (حتی بعد از پیروزی) از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که خداوند در جای دیگری از قرآن به پیامبرش دستور می دهد: «فاستقم کما امرت…؛ همان گونه که تو را امرکرده ایم، پایداری و مقاومت کن و به سرزنش ملامت کنندگان اعتنایی نکن و ناراحت مشو . »
2 ـ به یاد خدا بودن
( 3) « وَاذْکرُواْ اللّهَ کثِیرًا لَّعَلَّکمْ تُفْلَحُونَ ؛ خدا را فراوان یاد کنید تا رستگار و پیروز شوید «
شکی نیست که منظور از یاد خدا، تنها ذکر لفظی نیست، بلکه خدا را در درون جان حاضر دیدن و به یاد علم و قدرت بی پایان و رحمت وسیعش بودن، ذکر حقیقی است. این توجه به خدا روحیه سرباز مجاهد را تقویت می کند و در پرتو آن، احساس می نماید که در میدان مبارزه تنها نیست؛ بلکه تکیه گاه نیرومندی دارد که هیچ قدرتی، تاب مقاومت در برابر آن را ندارد، و اگر شخصیت یا شخص او را ترور کنند نیز به بزرگ ترین سعادت، یعنی شهادت رسیده است و در جوار رحمت حق رستگار خواهد بود. خلاصه آنکه یاد خدا به او نیرو، آرامش، قوت، قدرت و پایمردی می بخشد. به علاوه، یاد و عشق خدا، هرگونه علاقه ای که باعث سستی در امر مبارزه و جهاد می شود را از خاطر می برد؛ چنان که امام سجاد برای مجاهدین اسلام این گونه دعا می کرد: «…انساهم عند لقائهم العدو ذکر دنیاهم الخداعة و امح عن قلوبهم خطرات المال الفتون و اجعل الجنة نصب اعینهم؛ پروردگارا! ( در پرتو یاد خویش) یاد دنیای فریبنده را از دل این پاسداران مبارز بیرون کن و توجه به زرق و برق اموال را از قلب آنها دور ساز و بهشت را در برابر چشمان فکر آنها قرار ده . » ( 4 )
دیگر آنکه یاد خدا باعث می شود که افسر بصیر جنگ نرم در مقابل دشمن از حد اعتدال خارج نشود و در عین حال کهدشمن را دشمن می دارد، لکن در مقابله با او از اعتدال بیرون نرود. یعنی مجازات دشمن را با جرائمش هماهنگ کند و در روشنگری علیه جبهه دشمن، تنها جرائمی را که دشمن مرتکب شده گوشزد نماید و خدای ناخواسته کاری که نکرده را به او نبدد؛ زیرا خداوند متعال شدیداً از این کار نهی کرده و می فرماید: «وَلاَ یجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی ؛ عداوت گروهی، شما را بر آن ندارد که از طریق (و مسیر) عدل و عدالت بیرون روید. عدالت پیشه کنید که عدل به تقوی از هر عملی نزدیک تر است . ( 5 ) »
3 ـ اطاعت از رهبری
( 6)« وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَ رَسُولَهُ؛ از دستورات خداوند و پیامبر پیروی کنید «
یکی از مهم ترین نکاتی که افسران جنگ نرم باید به آن توجه داشته باشند، مسأله اطاعت از پیشوا و رهبر است. قرآن کریم در آیه دیگر، واژه «اولی الامر» را نیز اضافه می کند و در واقع، پس از رسول اکرم باید از اولی الامرـ که به اهل بیت علیه السلام تفسیر شده است ـ پیروی و اطاعت کرد و طبق روایات فراوان، در دوران غیبت کبری نیز باید از فقیه جامع الشرایط پیروی و اطاعت نمود. در روایتی مشهور، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در پاسخ به این سؤال که در دوران غیبت کبری زمام امور به دست چه کسی است و باید از چه کسی پیروی کرد، فرموده اند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة علیهم ؛ در رویدادها (ومسائلی که برای شما پیش می آید) به راویان حدیث ما (فقیهان اسلام شناس) مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم . » ( 7)
وظیفه عموم مردم، به ویژه افسران جبهه حق، تبعیت و پیروی از ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی است. حضرت امام خمینی نیز با توجه به روایاتی که در باب ولایت فقیه است، می فرمود: «ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است ؛ پس محور را باید رهبری و تشخیص ایشان در مسائل، حوادث و رویدادها، قرار داد. وظیفه یک افسر و مجاهد جبهه حق نیز این است که به تشخیص و دستور فرمانده اش عمل نماید . ( 8)
4 ـ همدلی
از پراکندگی، تفرقه و نزاع پرهیز شود: «وَلاَ تَنَازَعُواْ…؛ نزاع نکنید»؛ (9)زیرا نخستین اثر کشمکش و نزاع و اختلاف میان مجاهدان جبهه حق، سستی و ناتوانی و ضعف در مبارزه است: «فَتَفْشَلُواْ؛ تا سست نشوید ( 10 ) » و نتیجه این سستی و فتور، از میان رفتن قدرت، قوت، هیبت، عظمت و شهامت است: «وَتَذْهَبَ رِیحُکمْ؛ (11)تا قدرت شما از میان نرود ». «ریح» به معنای باد است و اینکه می فرماید : اگر به نزاع با یکدیگر برخیزید، سست می شوید و به دنبال آن، باد شما را از میان خواهد برد، اشاره لطیفی به این معنی است که قوت و عظمت و جریان امور بر وفق مراد و مقصودتان از میان خواهد رفت؛ زیرا همیشه وزش بادهای موافق سبب حرکت کشتی ها به سوی منزل مقصود بوده است و در آن زمان که تنها نیروی محرک کشتی ها وزش باد بود، این مطلب فوق العاده اهمیت داشت. به علاوه، وزش باد به پرچم ها، نشانه بر پا بودن پرچم ـ که رمز قدرت و حکومت است ـ می باشد و تعبیر فوق، کنایه ای از این معنی است . ( 12 )
پس افسران جبهه حق باید با وحدت بین خویش، پرچم جبهه حق را حفظ کنند و بکوشند با حفظ وحدت حول محور رهبری، نظام مقدس جمهوری اسلامی را ـ که یادگار ارزشمند امام راحل و شهدای گران قدر است ـ حفظ کنند که به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی «حفظ نظام از اوجب واجبات و بر سایر واجبات، مقدم است . » ( 13)
5 ـ صبر و استقامت

« وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است . 14 »
دستور پنجم قرآن کریم به افسران و مجاهدان جبهه حق، استقامت در برابر دشمنان و در برابر حوادث سخت است. تفاوت میان ثبات قدم (دستور اول) و استقامت و صبر (دستور پنجم) در این است که ثبات قدم، بیشتر جنبه جسمانی و ظاهری دارد، در حالی که استقامت و صبر، بیشتر جنبه روانی و باطنی را شامل می شود. پس یک افسر جبهه حق، در ذهن خود نیز نباید تردیدی راه دهد؛ بلکه باید به راه خود یقین قلبی داشته باشد و این یقین حاصل نمی شود مگر با تحکیم بنیان های اعتقادی او؛ که در درجه اول، اعتقاد توحیدی است ـ که ثمره آن، اعتماد و اتکاء به قدرت و حمایت های خداوند متعال است ـ و سپس شناخت جایگاه ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه اطهار علیه السلام ـ که ثمره این شناخت نیز عمل به فرامین و فرمایشات آن بزرگواران و توسل و توجه به مقام شامخ آن سروران، مخصوصاً در بحران ها و موقعیت های حساس است ـ و بعد از آن، شناخت جایگاه جانشین و نائب ائمه اطهار علیه السلام در دوران غیبت کبری، یعنی ولی فقیه ـ که ثمره این شناخت نیز تبعیت و پیروی از فرامین ایشان است .
یک افسر جبهه حق باید با استدلال و برهان منطقی و دقیق، با جایگاه این سه آشنا شود و این همان بصیرت دینی است که امام صادق علیه السلام ، هر روز، در تعقیبات نماز صبح از خداوند متعال مسئلت می کرد و عرضه می داشت: «اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد علیک، صل علی محمد و آل محمد، و اجعل النور فی بصری و البصیرة فی دینی والیقین فی قلبی ؛ خدایا به حق محمد و آل محمد از تو درخواست می کنم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و در چشم من نور قرار دهی و بینایی و بصیرت در دینم و یقین کامل در دلم (عنایت فرمایی ) » . ( 15 )
وقتی این مهم (بصیرت دینی) حاصل شد، هرگز تبلیغات دشمن بر فکر و ذهن مجاهدان راه حق تأثیری نخواهد گذاشت. اینکه در برخی از نبردهای اسلام علیه باطل می بینیم که برخی از سپاهیان، دست از حمایت امام خود می کشند، به خاطر سست بودن پایه ها و بنیان های اعتقادی آنهاست و در واقع، این دلیل بر عدم بصیرت دینی این مجاهدان است .
6 ـ دوری از کارهای جاهلانه
 مانند کسانی که از سرزمین خود از روی غرور و هوا پرستی و خود نمایی خارج شدند، نباشید؛ همان ها که هدفشان جلوگیری مردم از راه خدا بود . ( 16)
باید از پیروی کارهای ابلهانه و اعمال غرور آمیز و بی محتوا و سر و صداهای تو خالی و بی معنی اجتناب کرد. در واقع، این آیه شریفه دستور می دهد که افسران جبهه حق در هر قدم از مبارزه مقدس خود، اخلاص را رعایت کنند، از ریا کاری و غرور اجتناب نمایند، از افراط و تفریط شدیداً خودداری کنند و جلوتر از فرمانده و رهبر خویش راه نروند .
امید است با عمل به این شش دستور مهم قرآنی، افسران جبهه حق، هر چه بیش تر و پیش تر در عرصه جنگ نرم به مجاهده بپردازند و بدانند که پیروزی و غلبه از آن ایشان است؛ « فان حزب الله هم الغالبون . »
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
/ 2 ـ سوره انفال ،45 / 3 ـ همان / 4 ـ تفسیر نمونه ،ج 7 ،ص 194-195 . از بیانات رهبر معظم‌ در جمع دانشجویان 4/6/88.1
5 ـ سوره مائده ،8 / 6 ـ سوره انفال ، 46 / 7 ـ وسائل الشیعه ، ج 27 ، ص 131 / 8 ـ صحیفه امام ،موسسه تنظیم و نشر آثار امام ، ج 20 ،ص 450
9 ـ سوره انفال ، 46 / 10 ـ همان / 11 ـ همان / 12 ـ تفسیر نمونه ،ج 7 ،ص 196 / 13 ـ صحیفه امام ، ج 20 ، ص 451 / 14 ـ سوره انفال ، 46 / 15 ـ مفاتیح الجنان ، تعقیبات نماز صبح / 16 ـ سوره انفال ، 47 ــ http://www.hawzah.net

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.