درس های عاشورا به منتظران

1 ـ معرفت نسبت به امام
یاران امام حسین (علیه السلام)چون امام خود را شناختند ،تا پای جان با امام خویش ماندند و در مقابل یزیدیان که از شناخت امام حق بازماندند به پیشوای باطل گرویدند .
در تاریخ نقل است که وقتی رویارویی دو لشکر قطعی شد امام حسین(علیه السلام) آیه استرجاع را را تلاوت کردند و چون حضرت علی اکبر(علیه السلام )علت را جویا شد حضرت امام حسین (علیه السلام )فرمودند: گویا به گوشم شنیدم که این کاروان به سوی مرگ می رود.
حضرت علی اکبر (علیه السلام)فرمود: آیا ما بر حق نیستیم ؟ هنگامی که پدر صحبتش را تایید نمود با افتخار فریاد زد:«  یَا أَبَتِ‌ إِذًا لاَ نُبَالِی؛ نَمُوتُ‌ مُحِقِّین؛ پدر جان؛ در این صورت، از مرگ حق مدارانه باکی نداریم. » (وقعه الطفّ،چ3، ص177)
آری شناخت امام و راه و هدف او،آدمی را استوار و پایدار می کند . امروز منتظران عاشورایی باید با همه توان ،مهدی آل پیامبر را به عنوان مظهر حق و تنها راه منتهی به خدا بشناسند . حق و باطل و معروف و منکر را با آن محک بزنند . در زیارت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)می خوانیم: « السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللَّهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ  ؛ سلام بر تو اى راه خدا كه هر كس به غير از آن طريق رود هلاك مى ‏شود . » (مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر(عج))

2 ـ حمایت کامل و خالص از امام
از جمله درس های عاشورا حمایت کامل از امام حق است . اگر حمایت از امام حسین (علیه السلام)به حضور درجبهه جنگ نظامی بود،حمایت از امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)به حضور در جبهه‌های گوناگون فکری وفرهنگی جهت مقابله با هجوم بی امان دشمنان است .

آری همانطور که عاشورائیان درسال 61 هجری ،با اخلاص تمام ازامام خود حمایت کردند ،منتظران هم باید مخلصانه در این میدان پا یگذارند و بدون هیچ چشم داشتی تلاش کنند تا کارها به بار نشیند و ثمراتش ماندگار گردد .

3ـوفاداری‌به‌امام
درس بزرگ عاشورا ،وفاداری کامل نسبت به امام حسین (علیه السلام)بود به گونه ای که هیچ تشویق وتهدیدی نتوانست حسینیان را از مولایشان جدا کند .
در شب عاشورا ،امام حسین (علیه السلام)یاران خود را جمع کرد و بیعت خود را از آنان برداشت ، اما هر یک از آنان اعلام وفاداری نمودند که سرسلسله آنان حضرت عباس (علیه السلام)بود که امان‌نامه دشمن را با خشم و قهر رد کرد و همه هستی خود را فدای امام خود کرد . منتظران مهدی (عج)نیز شایسته است که هر روز با امام خود تجدید عهد کنند و وفاداری خود را به امام نشان دهند که نشانه صداقت در این عهدی پیمان آن است که هر لحظه در خدمت امام و اهداف او باشند و جز به رضای او فکر نکنند.
4 ـ صبر و پایداری
از جمله درسهای دیگر عاشورا ،صبر و پایداری در حمایت از دین خدا و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است .
کم نبوده اند کسانی که ادعای دین داری داشته اند ؛اما سختی‌های راه را تاب نیاورده و از میانه راه برگشته اند ولی عاشورائیان تا پای جان ایستادند و در حمایت و وفاداری سنگ تمام گذاشتند.
منتظران هم باید برای تحقق زمینه های ظهور در جبهه حق و جبهه انتظار ،استوار و مقاوم باشند و باری ترویج فضیلت ها و حفظ راه و رسم دین داری و تحقق ارزشها در جامعه ،صبوری را پیشه خود سازند . از کمی نفرات نلرزند و ناامید نشوند که طلیعه ظهور و صبح پیروزی نزدیک است.

ــــــــــــــــــــــــــ

سایت مهدویت

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.